Spółka CEBus planuje rozpoczęcie seryjnej produkcji autobusów do końca roku 2020. Na początku o napędzie elektrycznym, a następnie wodorowym i z użyciem biogazowych range extenderów. Modyfikacji podlegać będzie model podstawowy. Spółka w początkowym okresie (min. 2-3 lata) zamierza produkować autobusy w wynajętej nowoczesnej hali produkcyjnej, położonej w Lublinie przy ul. Smoluchowskiego. W budynkach obok hali spółka posiadać będzie niezbędne pomieszczenia biurowe. Warunki umowy przewidującej długoterminowy najem powierzchni zostały już ustalone, a dokument jest gotowy do podpisania. Przewiduje on m.in. stopniowe zwiększanie powierzchni do 2.600 m kw., co powoli na produkcje do 200 autobusów elektrycznych i wodorowych rocznie. W dalszym okresie w planach spółki jest budowa nowoczesnego zakładu produkcyjnego w Lublinie, o powierzchni produkcyjnej ok. 10.000 m kw. i biurowej ok 1.000 m kw. Wówczas zdolności produkcyjne firmy wzrosłyby do ok. 1.000 autobusów rocznie z dalszą możliwością rozwoju, co plasowałoby firmę w ścisłej światowej czołówce producentów autobusów zeroemisyjnych.

Dlaczego jako miejsce produkcji wybrano Lublin?

Powodów jest kilka. Najważniejsze z nich to:

Lublin jest stolicą województwa lubelskiego o populacji ok. 350.000. Jest to 9-te miasto w Polsce pod względem liczby ludności, największe po prawej stronie Wisły.

Lublin jest ośrodkiem przemysłowym ze specjalizacją motoryzacyjną od lat 30- tych XX wieku. Pomysł utworzenia w tym miejscu (północno-wschodnia część Lublina) fabryki samochodów pojawił się już przed wojną, we wrześniu 1938 roku, gdy w dzielnicy Tatary rozpoczęto budowę hali produkcyjnej warszawskiej firmy Lilpop, Rau i Loewenstein, która zamierzała tu produkować podzespoły do samochodów osobowych i ciężarowych – na licencji amerykańskiego Chevroleta. Udało się nawet wylać fundamenty pod zakład, ale produkcja nie doszła do skutku. Do realizacji tych założeń powrócono po 1945 roku, kiedy to ocalała część zakładów w Lublinie stała się podstawą dla „Fabryki Samochodów Ciężarowych”. Zakład uruchomił produkcję 7 listopada 1951r. Z taśm zjechały, już wówczas lekkie ciężarówki , GAZy 51 z plakietką FSC i nazwą „FSC Lublin-51”. W roku 1959 rozpoczęto produkcję flagowego modelu w ponad 50-letniej historii FSC – Żuka. Lubelski Żuk był w całości wytworem polskiej myśli technicznej. Całkowita produkcja Żuk przekroczyła poziom 250 000 sztuk. W latach 1963–1971 w Fabryce montowano licencyjny transporter opancerzony SKOT, Łącznie zmontowano ok. 4500 tych pojazdów różnych wersji. W 1991 roku zmieniono nazwę zakładu z Fabryka Samochodów Ciężarowych na Fabryka Samochodów w Lublinie i od tej pory samochody produkowane przez lubelską fabrykę (Żuk, a później Lublin) występowały pod marką FS. W 1993 roku rozpoczęła się produkcja samochodów dostawczych Lublin 33 oraz w ramach spółki joint-venture przedsiębiorstwo podjęło montaż samochodu osobowego Peugeot 405. W 1995 roku wspólnie z koreańskim koncernem Daewoo powołano spółkę na bazie lubelskiej Fabryki Samochodów, włączając lubelski zakład w struktury tego koncernu. W standardzie SKD montowano tu m.in. modele Nexia (listopad 1995 – kwiecień 1998), Musso (wrzesień 1998 – 2001) i Korando (koniec 1998–2000), a także zaprojektowano następcę Lublina 3 - LDV Maxus. Po upadku Daewoo w 2001 roku, w Lublinie produkowano m.in. zmodernizowanego dostawczego Lublina o nazwie Pasagon, chińskie pick-upy marki ZX Grand Tiger, oraz samochody Honker 4 X 4 i Honker Cargo. W 2013 do Lublina zawitał nowy Ursus (przemianowana POL-MOT-WARFAMA S.A.), który produkował w Lublinie traktory oraz rozpoczął produkcje autobusów (w swojej spółce URSUS BUS SA). Po latach produkcji samochodów i autobusów pozostała w Lublinie doświadczona kadra produkcyjna, w tym inżynieryjno-techniczna. Dzięki temu Lublin historycznie utworzył kulturę pracy przemysłowej, a wykwalifikowani pracownicy są dostępni znacznie częściej niż na innych obszarach Polski.

Nie bez znaczenia jest również poziom płac i stopa bezrobocia. Przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w Lublinie w IV kwartale 2019 r wynosiło 5.676 PLN, a we Wrocławiu - lokalizacja Volvo – 6.275 PLN. Stopa bezrobocia w podregionie lubelskim w maju 2020 r. wynosiła 6,7%, a we Wrocławiu 2,1%.

Lublin to historycznie uniwersyteckie miasto z 5-cioma publicznymi i 4-rema prywatnymi uniwersytetami i szkołami technicznymi, w których łącznie studiuje ponad 65.000 studentów. Istnieje długoletnia tradycja współpracy lubelskich firm motoryzacyjnych z Politechnika Lubelską, która kształci kadry inżynieryjne dla motoryzacji i jest prężnym ośrodkiem naukowo-badawczym w dziedzinie motoryzacji.

W Lublinie jest wiele możliwości pozyskania gotowych obiektów i terenów dla produkcji motoryzacyjnej.

Władze Lublina, w szczególności Prezydent Miasta, są bardzo przychylne produkcji motoryzacyjnej, szczególnie w nowoczesnych technologiach. To m.in. dzięki przychylności władz lokalnych rozpoczynamy w Lublinie produkcję autobusów CEBus.