KONKURS NCBR "OZE W TRANSPORCIE"

Data:

Mamy przyjemność poinformować, iż w konsorcjum spółek: CEBus Sp. z o.o. z Lublina i DMA Sp. z o.o. z Bielska-Białej, po wielomiesięcznej, kreatywnej, ale i bardzo wymagającej pracy w gronie wielu ekspertów spółek, praktyków posiadających doświadczenie w produkcji autobusów bezemisyjnych oraz naukowców z Politechniki Lubelskiej, Politechniki Śląskiej i Akademii Górniczo-Hutniczej, złożyliśmy w dniu dzisiejszym wniosek o dofinansowanie w konkursie szybka ścieżka NCBR "OZE w transporcie" rozpisanym przez NCBR pod tytułem: "Autobus z modułowym systemem generacji energii zasilanym biopaliwami gazowymi o różnym składzie z możliwością pracy w trybie nisko oraz bezemisyjnym".

Celem projektu jest opracowanie innowacyjnego, modułowego systemu generacji energii oraz jego implementacja w pojeździe przeznaczonym do transportu publicznego - autobusie o długości 12m. Najistotniejszą cechą systemu jest możliwość wykorzystania do jego zasilania biogazów, biometanu oraz biowodoru w różnych proporcjach. Modułowość systemu zapewni możliwość wykorzystania zarówno biogazów poddanych podstawowym procesom uzdatniania w silniku spalania wewnętrznego jak i biowodoru zasilającego ogniwo paliwowe. Dzięki modułowej konstrukcji możliwa będzie konwersja pojazdu znajdującego się już w eksploatacji, co umożliwi odbiorcy elastyczność w zakresie wykorzystania różnych biopaliw oraz obniży koszty modernizacji floty w przypadku konieczności reakcji na zmianę struktury rynku paliwowego. Cel projektu zostanie zrealizowany poprzez:

1. Optymalizację konstrukcji autobusu miejskiego ukierunkowaną na maksymalizację jego efektywności energetycznej i możliwości przewozu pasażerów.

2. Opracowanie innowacyjnego systemu zasilania energią dedykowanego do autobusu z elektrycznym silnikiem trakcyjnym w dwóch wariantach, uzależnionych od rodzaju paliwa: systemu wykorzystującego wodór o parametrach spełniających wymagania normy SAE J2719, z range-extenderem opartym na ogniwie paliwowym oraz systemu opartego na wykorzystaniu biopaliw gazowych z silnikiem wewnętrznego spalania, wykorzystującego innowacyjne rozwiązania w zakresie procesu zapłonu mieszanki i spalania, możliwości współspalania biometanu i biowodoru o różnym składzie i stopniu oczyszczenia.

3. Zastosowanie elektrycznych silników trakcyjnych wraz z zasobnikiem energii elektrycznej umożliwiających osiągnięcie zasięgu w trybie bezemisyjnym na poziomie 100 km.

4. Wykorzystaniu zaawansowanego systemu sterowania celem optymalizacji pracy układu.

5. Maksymalizacji pojemności zasobnika biogazu dzięki wykorzystaniu zaawansowanych, kompozytowych zbiorników paliwa.

Mamy nadzieję, że wniosek znajdzie uznanie ekspertów NCBR i nasze konsorcjum otrzyma grant na B+R oraz wykonanie prototypu, który potwierdzi założenia i zrealizuje postawione cele, a następnie zostanie wdrożony i z sukcesem skomercjalizowany.

Czekamy na efekty i mamy nadzieję rozpocząć prace jeszcze w końcówce b.r.